Osnovna načela metodike u waldorfskom vrtiću su:
- Uzor i oponašanje
- Ritam i ponavljanje
- Sve u svoje vrijeme
Uzor i oponašanje
Dijete u predškolskoj dobi uči oponašanjem svega što se događa u njegovoj okolini. Svaka odrasla osoba djetetu je uzor.
Zbog toga odgajateljica u vrtiću uvijek radi neke smislene životne radnje kao što su: ručni rad ili kućanski poslovi, njegovanje cvijeća i sl.
Sve što radi, radi predano, svjesna da je uzor za oponašanje i unaprijed planira i priprema svoj rad da bi bila dobar uzor.
Dok se bavi svojim radom, u prostoru dnevnog boravka ili u vrtu, na zraku, sjedi tako da pogledom može obuhvatiti svu djecu i prati događanja s djecom.
Rad koji obavlja odgajateljica utječe na sam prostor i obogaćuje sadržaj igre djece.
Ritam i ponavljanje
Život čovjeka, prirode i svemira odvija se u određenom ritmu. Kod čovjeka se taj ritam prepoznaje već po disanju i kucanju srca. Za dijete je ritam još važniji jer je osnova dobrog zdravlja i pravilnog razvoja. Budući da dijete ne može samo stvoriti ritam, moramo ga oblikovati mi odrasli.
U vrtiću dnevni ritam ostvarujemo po načelu “udaha” i “izdaha”.
“Udah” su aktivnosti koje izvodi, odnosno vodi odrasla osoba. Djeca pri tome slijede – oponašaju i na nesvjestan način uče. To je npr. Ritmičko kolo, euritmija, ritmičke igrice, gestovne i prstovne igrice, slušanje bajki ili priča i sl.
“Izdah” su aktivnosti kojima dijete spontano izražava svoje doživljaje i iskustva iz neposredne okoline. To je slobodna igra u sobi dnevnog boravka i igra na zraku.
Uz dnevni ritam, slijedimo još i tjedni ritam, mjesečni ritam tzv. epoha i godišnji ritam.
Dnevni ritam
Život u vrtiću sastoji se od ritmičkog izmjenjivanja aktivnosti slobodnih i vođenih igara:
- U određeno jutarnje vrijeme odgajateljica skupi djecu na jutarnji pozdrav pjesmicom ili izrijekom.
- Doručak započne jutarnjom zahvalom.
- Nakon doručka se nastavljaju pedagoške aktivnosti: umjetničke i radne aktivnosti koje se provode u malim grupama,
- potom zajedničke vođene i slobodne igre djece.
- Nakon igre slijedi pospremanje u koje odgajateljice djecu uvode pjesmicom.
- Djeca potom imaju svakodnevnu voćnu užinu,
- Nakon koje je zajednička aktivnost tzv. Waldorfsko kolo, koje vodi odgajateljica.
- Odlazak na zrak (u vrt ili u šetnju) organizira se tako da se ide u manjim grupama u garderobu kako bi se izbjegla gužva.
- Nakon boravka na zraku je ručak, pa djeca u grupama ulaze u vrtić, pripremaju se za objed. Obavlja se higijena ruku, zajednički se postavljaju i pripremaju stolovi i pribor za jelo.
- Zatim djeca obavljaju higijenu zuba, toalet i odlaze u već pripremljene krevetiće za popodnevni odmor. Odgajateljica stvara mirnu atmosferu svirajući na dječjoj liri, pjeva i pripovijeda bajku.
- Djeca nakon popodnevnog odmora imaju užinu i slobodnu igru do dolaska roditelja.
Sve aktivnosti u vrtiću započinju u isto vrijeme. O dnevnom ritmu i vremenu prijepodnevne i poslije podnevne užine odlučuje Odgajateljsko vijeće prema potrebama djece.
Tjedni ritam
U tjednom ritmu izmjenjuju se umjetničke aktivnosti i radne aktivnosti:
- Ponedjeljak – slikanje akvarel tehnikom mokro na mokro, slikanje pastelama, crtanje pastelama
- Utorak – modeliranje tijesta ili modeliranje prirodnim voskom u boji
- Srijeda – euritmija s voditeljicom (pedagoška euritmistica)
- Četvrtak – lutkarske predstave
- Petak – glazbene ritmičke igrice, pjevanje, tjelesne aktivnosti
Svakodnevno se rade ručni rad i druge radne aktivnosti, pospremanje igračaka nakon igre, pranje podmetača, kućanski poslovi – sjeckanje voća/povrća, pomaganje u čišćenju vrtića, brisanje stolova, metenje podova, dijeljenje čaša s napitkom, pomaganje odgajateljici u pripremanju umjetničke aktivnosti.
Godišnji ritam
Godišnji ritam, kao i mjesečni ritam – epoha (projekt) poštuje i obilježava važnost godišnjih doba i njima pripadajućih praznika.
Ritmičko izmjenjivanje i ponavljanje aktivnosti kod djece izaziva osjećaj sigurnosti i predstavlja stalnost i stabilnost, u kojem dijete zna što može očekivati i pri tome nema unutarnju nelagodu od nepoznatog. Tako se dijete prepušta ritmu i ne uznemiruju ga neprestane promjene, odnosno nepripremljenost na ono što će se dogoditi, a sve to na harmoničan način.
Djecu u waldorfskom vrtiću štitimo od pretjerane intelektualizacije u predškolskoj dobi. To znači da djeci omogućujemo doživljavanje svijeta u svojoj punini, jer djecu kroz igru uključujemo u životne procese stvaranja. Tako djeca dobivaju uvid KAKO je nešto nastalo, a ne vide samo finalni proizvod nečega. Opisivanje, pretjerano objašnjavanje, svjesno oblikovanje pojmova, rasuđivanje – sve to spada u kasnije školsko razdoblje.
U predškolsko doba djetetu uvođenjem u proces, pričanjem priča ili bajki, ili pak pričanjem neke pojave na način dau djetetu stvaramo unutarnje slike, pomažemo u predškolskom razvoju, a i kasnije za školu jer se na taj način lakše svladavaju znanja apstraktnih znanosti u kasnijim godinama školovanja. Prerana intelektualizacija malom djetetu ne koristi u razvoju, jer mu napor koji iziskuje razmišljanje o apstraktnom, oduzima životnu energiju koja mu je potrebna za izgradnju njegovog fizičkog tijela, odnosno djetetovih unutarnjih organa koji se trebaju do kraja razviti.