Prava djece i roditelja i način njihovog ostvarivanja
Djeca imaju pravo:
- na poštivanje osobnog dostojanstva kao jedinstvenog bića koje nema potrebu za dokazivanjem putem natjecanja
- na jednake mogućnosti i optimalan razvoj bez obzira na spol, narodnost, rasno, socijalno i kulturno porijeklo, vjeroispovijest ili bilo koji drugi položaj djeteta ili njegovih roditelja
- na sigurnu i zdravu okolinu koja će ih razumjeti
- na stručni rad i odnos koji će poštivati njihov razvoj u određenom vremenskom razdoblju, a isto tako i značenje i potrebe svakog djeteta sa stanovišta waldorfske pedagogije
- na igru, jer je za njih igra isto što i za školsko dijete učenje, a za odraslu osobu rad
- na neposredno doživljavanje okoline umjesto apstraktnih objašnjenja
- na doživljavanje istinskih ljudskih kvaliteta koje mu svojim uzorom prenose odrasli
Roditelji imaju pravo na:
- poštivanje njihove uloge glavnih nositelja odgovornosti za dijete, za djetetov odgoj i razvoj
- slobodno odlučivanje o upisa djeteta u vrtić čime ostvaruju svoje pravo odabira odgojnog pristupa
- obavijesti o programu i radu vrtića, te na aktivno sudjelovanje u predviđenim aktivnostima
- obavijesti o djetetovom razvoju i o tome kako se ono osjeća u grupi
- stručnu pomoć pri odgoju djeteta
- poštivanje osobitosti svake obitelji
Roditelji imaju sljedeće obveze:
- upoznati se sa životom u vrtiću i organizacijom rada
- suradnju s odgajateljima u korist djeteta, a ona podrazumijeva točan dolazak i odlazak, javljanje razloga nedolaska djeteta u vrtić, pružanje obavijesti o važnim promjenama u životu djeteta, odnosno obitelji
- redovito ispunjavanje financijskih obveza prema vrtiću
- poštivanje stručnih odluka odgajatelja i Pravilnika o Kućnom redu vrtića
Suradnja roditelja i odgajateljica u waldorfskoj pedagogiji je od izuzetne važnosti. Usklađenost odgojnih utjecaja kod kuće i u vrtiću djetetu daje osjećaj sigurnosti. Međusobna suradnja omogućuje roditeljima i odgajateljicama bolje razumijevanje djetetovih potreba. Stoga se od roditelja očekuje redovito uključivanje u organizirane vrtićke aktivnosti.
Vrtić organizira sljedeće oblike suradnje:
- upoznavanje roditelja s osnovama waldorfske pedagogije i organizacijom rada vrtića; roditelji u tu svrhu pri prvom susretu s odgajateljicama dobiju propagandni materijal i dodatne informacije
- prijemni razgovor na kojem su oba roditelja prisutna s djetetom; pri tome se uspostavi prvi osobni kontakt, a odgajatelji dobiju važne podatke i dojmove o djetetu
- roditeljski sastanci na kojima se razgovara o pedagoškim i drugim pitanjima
- radionice za izrađivanje igračaka i drugih predmeta
- individualni razgovori o djetetu, koji se organiziraju na inicijativu odgajatelja ili roditelja
- kućne posjete djetetu; na poziv roditelja odgajatelji posjećuju dijete – ove posjete još više učvršćuju vezu između djeteta, odgajatelja i roditelja
- posjete roditelja vrtiću (hospitacije) u dogovoru s voditeljicom grupe
- svetkovine, od kojih se većina organizira u poslijepodnevnim satima uz prisutnost roditelja
- proslave rođendana djeteta
- izleti na inicijativu vrtića ili roditelja
- radne akcije za temeljitije čišćenje, uređivanje, manje popravke itd.
- pomoć pri traženju dodatnih financijskih ili materijalnih sredstava za vrtić (donacije, sponzorstva, nabava materijala po povoljnim uvjetima itd.)
- vrtić bira predstavnika roditelja u Upravno vijeće. Zadaća predstavnika je povezivanje vrtića i roditelja. Predstavnik roditelja skuplja i prosljeđuje prijedloge roditelja vrtiću i obratno, brine o očuvanju dobrih odnosa između roditelja i odgajatelja, pomaže pri organizaciji radnih akcija, izleta, te pri rješavanju problema, a u dogovoru s vrtićem predstavlja ga u javnosti.